Τα τελευταία χρόνια τόσο οι γονείς όσο και οι παιδαγωγοί είναι περισσότερο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα που αφορούν τόσο τη γλωσσική όσο και τη γνωστική ανάπτυξη του παιδιού. Η ανάπτυξη και η εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας είναι πολύ σημαντική για να επικοινωνήσει το παιδί τις σκέψεις του και τις ανάγκες του. Εκτός από την ανάπτυξη του λόγου, παραμένει εξαιρετικά σημαντική η αλληλεπίδραση και η κοινωνικότητα ενός παιδιού τόσο με το περιβάλλον του όσο και τα άτομα που το απαρτίζουν. Η καθυστέρηση της κατάκτησης των γλωσσικών οροσήμων επιφέρει σημαντικές δυσκολίες στη ζωή του παιδιού τόσο σε κοινωνικό επίπεδο όσο και σε γνωστικό.  Κάθε παιδί φυσικά έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης, ωστόσο υπάρχουν κάποιοι βασικοί σταθμοί της γλωσσικής εξέλιξης που θα πρέπει να κατακτηθούν σε ορισμένες ηλικίες. Η επιστήμη της Λογοθεραπείας σχετίζεται με την αξιολόγηση, τη διάγνωση, τη θεραπεία, την επιστημονική μελέτη και την πρόληψη των διαταραχών λόγου, επικοινωνίας, ομιλίας, φωνής και κατάποσης στα παιδιά. 

Καθώς ένα παιδί μεγαλώνει, εξελίσσονται παράλληλα οι γνωστικές και γλωσσικές του δεξιότητες. Επιπλέον αναπτύσσεται η κοινωνικοποίησή του, που είναι η πιο σημαντική μορφή επικοινωνίας. Ωστόσο, κάποιες φορές υπάρχουν ενδείξεις που αποκλίνουν από την φυσιολογική ανάπτυξη και δεν γίνονται αντιληπτές από τους γονείς. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει οι γονείς να λάβουν την γνώμη από έναν ειδικό Λογοθεραπευτή.

Σε ποιες περιπτώσεις όμως τελικά χρειάζεται οι γονείς να ζητήσουν την γνώμη ενός ειδικού; Πότε πρέπει να αξιολογηθεί ένα παιδί;

Ο βασικός λόγος που έρχονται οι γονείς σε έναν ειδικό είναι όταν υπάρχει γλωσσική καθυστέρηση και το παιδί μέχρι τα τρία έτη δεν μιλάει καθόλου ή όταν υπάρχει δυσκολία στην άρθρωση και δεν είναι καθαρή η ομιλία μέχρι τα τέσσερα έτη. Ωστόσο υπάρχουν πολλά περισσότερα που θα έπρεπε να προβληματίσουν έναν γονέα.

Την γνώμη ενός ειδικού πρέπει να την πάρουμε όταν το παιδί δεν δείχνει σημάδια επικοινωνίας με το περιβάλλον του και δεν αντιδρά σε ήχους, όταν δεν κατανοεί απλές οι συνθέτες οδηγίες, όταν δεν ανταποκρίνεται στις προσπάθειες που κάνουμε για να επικοινωνήσουμε μαζί του, όταν δεν ανταποκρίνεται στο κάλεσμα του ονόματος του, όταν ασχολείται με ιδιόρρυθμο τρόπο με αντικείμενα ή προσκολλάται σε συγκεκριμένα αντικείμενα ή κάνει περίεργη χρήση αντικειμένων. Επιπλέον όταν το λεξιλόγιο του παιδιού δεν είναι ανάλογα με την αναπτυξιακή του ηλικία, όταν η ομιλία του δεν γίνεται αντιληπτή από τρίτους ενώ το παιδί έχει κλείσει τα τρία έτη, όταν παρουσιάζει αρκετά λάθη στην δομή του λόγου και στις καταλήξεις, όταν οι απαντήσεις που δίνει δεν είναι σχετικές με το θέμα συζήτησης, όταν δυσκολεύεται ή αδυνατεί να ξεκινήσει μία συζήτηση, όταν παρουσιάζει δυσκολίες στο παιχνίδι του είτε σε ατομικό είτε σε ομαδικό επίπεδο, καθώς και όταν παρουσιάζει δυσκολίες στην ροή της ομιλίας του επαναλαμβάνοντας ήχους, συλλαβές και λέξεις.

Η έγκαιρη παρέμβαση σε καθυστέρηση του λόγου ή διαταραχή, θα βοηθήσει το παιδί να αποφύγει τις δευτερογενείς συνέπειες, όπως: χαμηλή αυτοεκτίμηση, μειωμένη κοινωνική δραστηριότητα, φόβο για επικοινωνία και έκφραση και σε μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά, μαθησιακές δυσκολίες, που σχετίζονται με την εξέλιξη του λόγου τους.

Καλό θα ήταν επιπλέον οι γονείς να μην μπαίνουν σε μια διαδικασία σύγκρισης η οποία τους προσθέτει άγχος που μεταφέρεται στο παιδί. Κάθε παιδί είναι μοναδικό και έχει το δικό του ρυθμό εξέλιξης!

Πουλιάση Παρασκευή

Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.

Η Πουλιάση Παρασκευή γεννήθηκε και κατοικεί στην Πάτρα.  Σπούδασε Βιολογία στο Πανεπιστήμιο Πατρών και εργάστηκε αρκετά χρόνια σαν εκπαιδευτικός. Η αγάπη της για τα παιδιά και τα άτομα με αναπηρία την ώθησε να ασχοληθεί με την Ειδική Αγωγή. Σπούδασε Λογοθεραπεία στο ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας και είναι κάτοχος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Ειδική Αγωγή από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Ασχολείται με διαταραχές επικοινωνίας, λόγου, ομιλίας και ροής σε παιδιά και ενήλικες. Έχει εξειδίκευση στις αναγνωστικές και φωνολογικές δυσκολίες καθώς και στις διαταραχές ροής. Στα πλαίσια συνεχούς επιμόρφωσης και επαγγελματικής κατάρτισης παρακολουθεί εκπαιδευτικά σεμινάρια, ημερίδες, συνέδρια και μετεκπαιδεύσεις εμβαθύνοντας και αποκτώντας εξειδικευμένες γνώσεις σε ένα ευρύ φάσμα των διαταραχών επικοινωνίας, λόγου και ομιλίας.  Έχει αποκτηθείσα εμπειρία πάνω σε Διαταραχές Ροής (Τραυλισμό),  Αυτισμό, Νοητική Υστέρηση, Μαθησιακές Δυσκολίες, Αρθρωτικές και Φωνολογικές Διαταραχές, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ.Υ), Επιλεκτική Αλαλία, Δυσαρθρία, Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές και Ειδική Γλωσσική Καθυστέρηση. Έχει συμμετάσχει σε επιστημονικές έρευνες. Συνεργάζεται με Κέντρο Ειδικών Θεραπειών στην Πάτρα.

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του DumSpiroSpero.gr

Διαβάστε τα τελευταία άρθρα για  σχέσεις:

Η γυναίκα κατακτιέται με αληθινά αισθήματα και νοιάξιμο, γράφει η Μαρία Νικολέτα.

 

 
Ένας γνήσιος ερωτικός άνθρωπος ζητά συνοδοιπόρους που θα τον εμπνέουν.

 

 
« Ο άνθρωπος μου…ποιός είναι; » γράφει η Έφη Χατζή

 

 

Νέα για το περιβάλλον, τα ζώα και την κλιματική αλλαγή:

 

Πλανήτης…ΤΟΝ σέβεσαι μόνο αν ΣΕ σέβεσαι, γράφει η Νάντια Διαμαντοπούλου.

 

 
 
«Η φιλία του σκύλου!»

 

 

Φίλοι των ζώων ή των ζωών; Γράφει η Νάντια Διαμαντοπούλου