Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι (15 Απριλίου 1452 – 2 Μαΐου 1519)  είναι πολύμαθος, είναι η επιτομή του «Αναγεννησιακού ανθρώπου»  και ασχολείται με ένα ευρύ φάσμα επιστημών – τεχνών όπως η αρχιτεκτονική, χαρτογραφία, μαθηματικά, λογοτεχνία, μηχανική, ανατομία , γεωλογία, μουσική, γλυπτική, βοτανική. Το ενδιαφέρον του για την επιστήμη ήταν οτιδήποτε άλλο παρά λίγο ή ερασιτεχνικό. Στο Leonardo da Vinci: Anatomist (δημόσια βιβλιοθήκη), ο Martin Clayton, ανώτερος επιμελητής της Βασιλικής Συλλογής, κοιτάζει πέρα ​​από τον εμβληματικό Vitruvian Man για να εξερευνήσει τις εξαιρετικά ακριβείς ανατομικές εικόνες του Leonardo που παρέμειναν κρυμμένες από τον κόσμο για σχεδόν 400 χρόνια μετά το θάνατο του Da Vinci.

A study of a man standing facing the spectator, with legs apart and arms stretched down, drawn as an anatomical figure to show the heart, lungs and main arteries.
Royal Collection © Her Majesty Queen Elizabeth II

 

Three studies, one on a larger scale, of a man’s right arm and shoulder, showing muscles; three studies of a right arm; a diagram to illustrate pronation and supination of the hand.
Royal Collection © Her Majesty Queen Elizabeth II

 

An anatomical study of the principal organs and the arterial system of a female torso, pricked for transfer.
Royal Collection © Her Majesty Queen Elizabeth II







Ξεκινώντας από το «αληθινό στη φύση» ήθος των ζωγραφικών του έργων, ο γοητεία του Λεονάρντο με το ανθρώπινο σώμα τον πήγε στα νεκροτομεία και τα νοσοκομεία της Φλωρεντίας, όπου πραγματοποίησε ανατομές πτωμάτων, συχνά εκτελεσμένων εγκληματιών. Το μεγαλύτερο επίτευγμά του ήταν η κατανόηση της λειτουργίας της καρδιάς. Αφού ανακάλυψε ένα πρήξιμο σε σχήμα βολβού στη ρίζα της αορτής, έφτασε εντυπωσιακά κοντά στην αποκάλυψη των μηχανισμών κυκλοφορίας του αίματος περισσότερο από έναν αιώνα πριν φτάσει η επίσημη επιστήμη. Στην πραγματικότητα, έγχυσε λιωμένο κερί στην καρδιά ενός βοδιού, έπειτα ένα γυάλινο μοντέλο του εκμαγείου και το άντλησε με νερό με ένα εναιώρημα σπόρων χόρτου για να παρατηρήσει τις στροφές στην εργασία. Στη συνέχεια κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η διόγκωση γινόταν στην αορτική βαλβίδα κοντά μετά από κάθε καρδιακό παλμό, μια πρόταση στην οποία οι καρδιολόγοι δεν έφτασαν μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα και δεν επιβεβαίωσαν πλήρως μέχρι τη δεκαετία του 1980.

Large drawing of an embryo within a human uterus with a cow’s placenta; smaller sketch of the same; notes on the subject; illustrative drawings in detail of the placenta and uterus; diagram demonstrating binocular vision; a note on relief in painting and on mechanics.
Royal Collection © Her Majesty Queen Elizabeth II
A study of a man’s left leg, stretched forward; beside it, a man’s legs seen from behind; below is a man standing, turned in profile to the left, with his left leg advanced; to the right are two studies of the bones of human left legs and thighs, and one of an animal; with many notes on the muscles.
Royal Collection © Her Majesty Queen Elizabeth II
A study of the dissection of the lower leg and foot of a bear, viewed in profile to the left. To the left there is also a slight drawing of the leg.
Royal Collection © Her Majesty Queen Elizabeth II

 

Ίσως το πιο διάσημο ανατομικό του σχέδιο ήταν ενός 100χρονου άνδρα, ο οποίος είχε αναφέρει ότι ήταν σε καλή υγεία λίγες ώρες πριν από το θάνατό του. Όταν ο Λεονάρντο του έκανε νεκροψία για να δει «την αιτία ενός τόσο γλυκού θανάτου»,  βρήκε κίρρωση του ήπατος και απόφραξη μιας αρτηρίας στην καρδιά, παράγοντας που για πρώτη φορά περιγράφεται  αυτού που είναι τώρα γνωστό ως στεφανιαία αγγειακή απόφραξη.

As a great artist, Leonardo had two advantages over his contemporary anatomists. First of all, as a sculptor, engineer, architect, he had an intuitive understanding of form — when he dissected a body, he could understand in a very fluid way how the different parts of the body fit together, worked together. And then, having made that understanding, as a supreme draftsman, he was able to record his observations and discoveries in drawings of such lucidity, he’s able to get across the form, the structure to the viewer in a way which had never been done before and, in many cases, has never been surpassed since.

Drawing of external genitalia and vagina, with notes; notes on the anal sphincter and diagrams of suggested arrangement of its fibers and its mode of action.
Royal Collection © Her Majesty Queen Elizabeth II

 

Five studies of the bones of the leg and foot; a drawing of the knee joint and patella; two studies of the bones of a right leg with the knee flexed; the muscles of a right buttock, thigh and calf.
Royal Collection © Her Majesty Queen Elizabeth II

 

Ο Λεονάρντο σκόπευε να δημοσιεύσει τα σχέδιά του ως εικονογραφημένη πραγματεία για την ανθρώπινη ανατομία, αλλά όταν πέθανε το 1519, τα ανατομικά του έγγραφα θάφτηκαν ανάμεσα στα ιδιωτικά του αντικείμενα και εξαφανίστηκαν από το κοινό. Στις αρχές του 1600, περίπου 600 από τα ζωγραφικά του σχέδια ήταν δεσμευμένα σε μία συλλογή και μέχρι το τέλος του αιώνα, μυστηριώδη έφτασαν στη Βασιλική Συλλογή. Λεονάρντο ντα Βίντσι: Η Ανατομία συγκεντρώνει 90 από αυτά τα σχέδια.