Aπό τη δεκαετία του 1980 προωθεί η Ιταλία ένα νέο τουριστικό μοντέλο, γνωστό ως «albergo diffuso», δηλαδή ένα ξενοδοχείο τα δωμάτια του οποίου είναι διασπαρμένα σε διάφορα κτίρια ενός σε μεγάλο βαθμό εγκαταλελειμμένου χωριού.

Τα περισσότερα απ’ αυτά τα μεσαιωνικά χωριά της Ιταλίας υπήρξαν θύματα της αστικοποίησης, καθώς οι κάτοικοί τους μετακόμιζαν σε μεγάλα αστικά κέντρα σε αναζήτηση εργασίας – το ίδιο πρόβλημα που ώθησε τις τοπικές Αρχές πολλών κοινοτήτων να πωλούν σπίτια με ένα ευρώ με στόχο την αναπτέρωση του πληθυσμού τους. Όμως, υπήρξαν και κάποιοι έξυπνοι επιχειρηματίες που οσμίστηκαν την ευκαιρία και έσπευσαν να μετατρέψουν αυτά τα χωριά – φαντάσματα σε πολυτελή καταλύματα, όπου οι ένοικοι μπορούν να διαμείνουν σε χωριστά κτίρια, αλλά να απολαύσουν τα γεύματά τους ή το λουτρό τους σε spa εγκατεστημένο σε άλλο μέρος του χωριού.

Ένα από τα δωμάτια του Sextantio στο Σάντο Στέφανο ντι Σεσάνιο της επαρχίας Αμπρούτσο στην κεντρική Ιταλία / Φωτογραφία: Sextantio.

Και τώρα, καθώς επιστρέφουν τα ταξίδια -με την έναρξη των εμβολιασμών κατά του κορωνοϊού επί θύραις – δεν αποκλείεται πολλοί τουρίστες να επιλέξουν καταλύματα που προσφέρουν δυνατότητες κοινωνικής αποστασιοποίησης, όπως τα albergo diffuso στην Ιταλία.

Η ιστορία των “alberto diffuso” στην Ιταλία
Όλα ξεκίνησαν από μια ιδέα του επιχειρηματία Ντανιέλε Κίλγκρεν τη δεκαετία του 1990, όταν χάθηκε ταξιδεύοντας μέσα σε λασπωμένος δρόμους στην περιοχή του Αμπρούτσο της κεντρικής Ιταλίας και βρέθηκε «κατά τύχη» σ’ ένα ειδυλλιακό μεσαιωνικό χωριό με τείχη, το Σάντο Στέφανο ντι Σεσάνιο, γαντζωμένο σ’ έναν λόφο με μαγευτική θέα στα γύρω βουνά του Κάμπο Ιμπερατόρε. Ο Κίλγκρεν, που είχε μεγαλώσει στη βόρεια Ιταλία, έμεινε άφωνος, αφού έψαχνε επί χρόνια τέτοια μέρη, με ανέπαφο τοπίο. Κι από τη στιγμή που το βρήκε έβαλε σε εφαρμογή το σχέδιό του για τη δημιουργία του Sextantio, του πολυτελούς ξενοδοχείου που επεκτάθηκε αργότερα και σε μια άλλη κωμόπολη, τη Ματέρα στη νότια Ιταλία.


Tα δωμάτια του Sextantio προσφέρουν στους πελάτες τους δυνατότητες social distancing σε καιρούς πανδημίας / Φωτογραφία: Sextantio
Το ξενοδοχείο του Σάντο Στέφανο ντι Σεσάνιο προσφέρει στους πελάτες του πικνίκ με ντόπια αρτοσκευάσματα, τυριά, κρασιά και αλλαντικά στην κορυφή του βουνού. Το ίδιο το χωριό, που φαίνεται να μην το έχει αγγίξει ο χρόνος, διαθέτει στην πλατεία του καταστήματα με τοπικά προϊόντα, ένα καφενείο, κι ένα εστιατόριο ο σερβιτόρος του οποίου εξηγεί στους θαμώνες πώς παρασκευάζει τις τερψιλαρύγγειες ντόπιες λιχουδιές του.


Το επιτυχημένο μοντέλο του Sextantio ακολούθησαν κι άλλοι επιχειρηματίες με αποτέλεσμα να έχουν ξεφυτρώσει πάνω από 150 τέτοια albergo diffuso σ’ ολόκληρη την Ιταλία – ξενοδοχεία, που αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην αναζωογόνηση του κλάδου από τις καταστροφικές επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού στη χώρα, καθώς τα έσοδα από τον τουρισμό αντιπροσωπεύουν το 13% του ιταλικού ΑΕΠ.

Πηγήή: iefimerida.gr – https://www.iefimerida.gr/travel/italia-xenodoheio-diasparto-horio-koronoios