Γράφει ο Καρβουνίδης Λευτέρης
Η άνοδος της τεχνολογίας έφερε στον κόσμο νέα μέσα, τα οποία ενίσχυσαν σε μεγάλο βαθμό τον πλουραλισμό απόψεων στον χώρο της πολιτικής. Χαρακτηριστικά, το διαδίκτυο αποτέλεσε βασικό πυλώνα στον οποίο εκατομμύρια άτομα, άγνωστα μεταξύ τους κυρίως, ανταλλάσσουν αλλά και παράλληλα εξετάζουν ένα ευρύ φάσμα πολιτικών απόψεων, ενώ δεν είναι ασυνήθιστο να έρχονται σε αντιπαράθεση. Τα νέα μέσα έχουν διεισδύσει στην ζωή των ανθρώπων, γεγονός που τους καθιστά και πιο ενεργούς πολιτικά. Βέβαια σε καμία περίπτωση αυτό δεν γίνεται μόνο με την καινούρια τεχνολογία. Οι διάλογοι, οι συνελεύσεις και οι πολιτικοί χώροι συζήτησης αποτελούν εξίσου πεδία στα οποία πραγματοποιούνται συζητήσεις. Όμως δεν είναι λίγες οι φορές, όπου οι άνθρωποι αλλάζουν τα πιστεύω τους, επειδή δεν συμφωνούν με την πλειοψηφία του συνόλου, περιορίζοντας τους σε ένα συγκεκριμένο ιδεολογικό πλαίσιο χωρίς ευελιξία.
Από την στιγμή που συμβαίνει αυτό, εύκολα ανάγεται το συμπέρασμα πως το άτομο διακατέχεται από έλλειψη ανεξαρτησίας και ελεύθερης βούλησης καθώς δεν είναι σε θέση να υπερασπιστεί τις ιδέες του. Αρκετά συχνά παρατηρείται το γεγονός ότι οι μάζες είναι τεχνητές ώστε να κατευθύνουν τμήματα πληθυσμού σε συγκεκριμένες πολιτικές κατευθύνσεις. Το αποτέλεσμα είναι ότι ο κριτικά σκεπτόμενος πολίτης, πιο πριν ήταν σε θέση να υπερασπιστεί τις απόψεις του σε οποιαδήποτε συζήτηση, όμως μπροστά στον όχλο αδυνατεί να τεκμηριώσει την γνώμη του, εμφανίζει σημάδια ανορθολογικότητας και τείνει να υποστηρίζει τις απόψεις των άλλων για να νιώσει περισσότερη εσωτερική ασφάλεια. Αυτό γίνεται, συνήθως αυτόματα, για να μην εκτεθεί το άτομο, δείχνοντας παράλληλα και την γενικότερη εξάρτηση των ανθρώπων από τους άλλους. Το φαινόμενο αυτό δείχνει την έλλειψη προσωπικού θάρρους και πρωτοτυπίας απέναντι σε αντιλήψεις των μαζών, οι οποίες παρουσιάζονται ως γενικότερη άποψη της κοινής γνώμης ή μιας συγκεκριμένης ιδιαιτερότητας.
Η μάζα έχει πολιτική δύναμη ισχυρή σε σημείο που μπορεί να την εκδηλώσει ακόμη και με βίαιο τρόπο προκειμένου το υπόλοιπο μέρος της κοινωνίας να ενστερνισθεί τις θέσεις τις. Με αυτό τον τρόπο δείχνει την εμπάθεια της έναντι των άλλων πολιτών, οι οποίοι τρομοκρατούνται. Χρειάζεται όμως να τονίσουμε πως ακόμη και η ίδια η μάζα μπορεί να τρομοκρατηθεί, είτε από άλλες (σε περίπτωση ιδεολογικών συγκρούσεων) είτε από την ηγεσία της, η οποία δίνει συγκεκριμένες εντολές και δεν δέχεται να παρεκκλίνουν τα μέλη της από αυτό το πλαίσιο. Χαρακτηριστικό αυτών των μαζών είναι η θεοποίηση του αρχηγού τους, τον οποίο έχουν οδηγητή, και αποτελεί την βάση πάνω στην οποία ταυτίζονται οι απόψεις όλων. Η επιβίωση της επιτυγχάνεται με την διάδοση των ιδεών της στη κοινωνία αποκτώντας έτσι κύρος και φτάνουν στο σημείο να την προσελκύουν άτομα για να ασπαστούν την ιδεολογία της. Το τελευταίο αναδεικνύει μια εύκολη κατηγορία ανθρώπων, οι οποίοι ανήκουν στις ασταθείς ομάδες και έχουν εφήμερες απόψεις συνήθως λόγω συμφερόντων, κάτι το οποίο εκμεταλλεύονται οι μάζες προς όφελος τους. Αντίθετα οι σταθερές απόψεις δεν αλλάζουν με ευκολία παρά μόνο με βίαιο τρόπο, μέσω μιας εξέγερσης και αυτό οφείλεται στο ότι οι άνθρωποι με σταθερή πολιτική άποψη έχουν συνηθίσει σε ένα συγκεκριμένο ιδεολογικό πλαίσιο χωρίς να επιθυμούν την αλλαγή του. Βέβαια δεν ισχύει πάντα γιατί υπάρχει μερίδα ανθρώπων, οι οποίοι αν και έχουν σταθερή άποψη μετά από καιρό, τείνουν να μεταβάλουν τα «πιστεύω» τους.
Εν κατακλείδι, καταλαβαίνουμε πως η μάζα μπορεί να ασκήσει βαθύτατη επιρροή στην κοινωνία και συνεπώς στο άτομο. Σίγουρα δεν επιδρά πάντοτε αρνητικά αλλά και θετικά, βοηθώντας πολλές φορές κάποιον να βρει ιδεολογική κατεύθυνση ακόμη και όταν η συγκεκριμένη μάζα έχει επιβλητικές και όχι ειρηνικές διαθέσεις. Ωστόσο, αυτό προκαλεί κοινωνική αδιαφορία στον άνθρωπο και απομακρύνεται από τον χώρο της πολιτικής, διότι δεν εμβαθύνει σε νέες ιδέες και δεν επεξεργάζεται τις δικές του, συνεχίζοντας να δέχεται αφιλτράριστα ότι προέρχεται από την ηγεσία που καθοδηγεί το υπνωτισμένο πλήθος.

Ο Λευτέρης είναι πρωτοετής φοιτητής Πολιτικών Επιστήμων ΑΠΘ. Καταγωγή από Κιλκίς. Ενδιαφέρεται για θέματα τόσο εσωτερικής όσο και εξωτερικής πολιτικής. Γνωρίζει αγγλικά και γερμανικά. Η αρθρογραφία είναι μια νέα και ενδιαφέρουσα ασχολία για εκείνον.